JAARVERSLAG 2020         

 

Het jaar 2020 heeft in het teken gestaan van de corona epidemie. Dit zorgde ervoor dat we slechts een paar honderd keer een gast en vrijwilliger blij hebben kunnen maken met een gezellige rit. Toch hebben we onze tijd nog wel nuttig kunnen besteden door onderhoud aan de fietsen te plegen en wat aanpassingen te doen in onze stallings- en reparatieruimte. Tevens hebben we kennis gemaakt met onze nieuwe contactpersonen bij de gemeente en Jibb+. We zijn zelfs in deze tijd nog weer door nieuwe gastinstellingen benaderd om mee te mogen fietsen. Ook hebben we mooi tijd kunnen gebruiken om andere contacten te onderhouden en fondsen te werven.

 

 

 

Organisatiestructuur.

 

De Stichting Duofietsen Helmond stelt mensen oud of jong met een beperking die graag fietsen, maar dit zelfstandig niet of niet meer  kunnen, in de gelegenheid om met een vrijwilliger samen en in groepsverband te fietsen op een duofiets met trapondersteuning. In groepsverband duofietsen brengt mensen met elkaar in contact, brengt mensen in beweging en geeft extra gezelligheid door onderweg samen koffie of thee te drinken (belangrijk onderdeel om sociale contacten te leggen). Dit draagt bij aan het voorkomen van een sociaal isolement, eenzaamheid en het bevordert bovendien de lichamelijke conditie. De stichting heeft een bestuur bestaande uit 5 leden. Onze secretaris Johan Doomernik heeft om privéredenen zijn bestuurstaak moeten neerleggen, maar blijft verder actief in de stichting. Johan heeft veel voor de stichting gedaan en doet dat nu ook nog. We vonden het leuk om hem en Anneke te verrassen met een feestje ter gelegenheid van hun 50 jarig huwelijk. De riksja deed daar ook nog mooi dienst toe. We zijn Johan dankbaar voor zijn bijdrage gedurende de jaren als secretaris, maar we zijn ook heel blij dat Marjolijn Klik deze taak heeft overgenomen en zich grondig heeft ingewerkt en alle stukken heeft doorgenomen. Het fietsonderhoud dat ook door Johan Doomernik werd gedaan, is overgedragen aan Jan van Schaik (Helmond). Het bestuur bestaat nu uit: Marjolijn Klik, Henk van de Laar, Flip van Meggelen, Jan van Schaik (Helmond) en Daphne Scholten. Het bestuur heeft in deze coronatijd toch nog zo’n 8x fysiek vergaderd op gepaste onderlinge afstand en 2x keer via internet (Teams). De ritleiders zijn niet samengekomen.

 

Naast de gedefinieerde taken (gasten planning, financieel beheer, website beheer, marketing en communicatie, ritleiderscoördinatie, secretariaat, vrijwilligerscoördinatie en planning en algemene organisatie en fondsenwerving) zijn in 2020 verschillende commissies gedefinieerd. Minstens één bestuurslid heeft zitting in een commissie om goede communicatie met het bestuur te garanderen. De commissies zijn:

 

1) de Routeclub (Geert Dijstelbloem, Robert Musch, Daphne Scholten), die de navigatiesystemen beheren en de voorbeeldroutes.

 

2) de Uitleen/verhuurclub (Wil Fabrie, Marjolijn Klik, WilmaTax, Geert Dijstelbloem, Daphne Scholten), die test en onderzoekt of uitleen of verhuur aan onze doelgroep ook een optie gaat zijn.

 

3) de Materiaal en techniekclub (Flip van Meggelen, Jan van Schaik (Helmond), Leon Bell, Geert Dijstelbloem en Berend Prijs), die zorgt dat de fietsen in orde zijn en het benodigde materiaal aanwezig is.

 

4) de Planningsclub (Henk van de Laar, Wil Fabrie), die zorgt dat het opgeven van beschikbaarheid door de vrijwilligers en de ritplanning optimaal is.

 

5) de Ritleidersvergadering (Jan van Schaik (Helmond) en alle andere ritleiders(ongeveer 16)), waarin optimaal rittenverloop wordt besproken, verbetervoorstellen worden gemaakt en de bestuursbesluiten worden gecommuniceerd.

 

6) de Gastencoördinatieclub (Flip van Meggelen en vacature), die de jaarplanning maakt voor  gasten op onze lijst, die wel of niet aan één van de 20 instellingen en organisaties zijn verbonden waarmee de stichting samenwerkt. 

 

Mede door middel van de commissies hebben vrijwilligers een belangrijke bijdrage in het optimaal functioneren van de stichting.

 

Het fietsenpark is niet uitgebreid in 2020.

 

Vanwege corona (we leveren een gratis mondkapje) en het makkelijker afrekenen is de ritprijs verhoogd naar 4 euro per rit voor de gast.

 

Middels Wistudatjes hopen we onze vrijwilligers geïnformeerd en gemotiveerd te houden in deze moeilijke tijd. Er zijn ook naambatches gemaakt voor vrijwilligers, zodat de gast makkelijker de naam van de vrijwilliger kan onthouden en ook voor de vrijwilligers onderling.

 

Eind 2020 had de stichting in totaal 114 vrijwilligers op de lijst staan waarvan 7 nog op een introductiemiddag wachten.

 

 

 

Het bestuur was zeer vereerd door één van onze vrijwilligers te zijn genomineerd en door de LEV groep te zijn verkozen als “beste lokale vrijwilligers van het jaar”. Het leverde een lekkere prijs op!

 

 

 

Jaarvergadering.

 

Vanwege de corona pandemie is er geen eindejaarsfeest gehouden en geen jaarvergadering geweest in 2020. We hopen dit zo snel mogelijk te kunnen inhalen, als de omstandigheden het weer toelaten.

 

Als dank voor de inzet hebben we iedere vrijwilliger een (door Jamin gesponsorde) chocoladeletter gebracht en de vrijwilligersattentie van de LEV.

 

 

 

Greep uit onze activiteiten in 2020.

 

-       Conform ons plan zijn het aantal instellingen om mee te rijden uitgebreid tot 20 stuks. De lijst van niet gelieerde gasten is echter niet veel langer geworden. Deze groep is voor ons veel moeilijker in te plannen.

 

-       Er is een project gedefinieerd om met demente personen (uit kleinschalige woonomgevingen met name van Savant en De Zorgboog) te gaan fietsen. Daartoe is overleg gepleegd met bestuur, medewerkers en vrijwilligers van dit soort zorginstanties.

 

-       Vanuit gasten zowel als vrijwilligers is er een wens geweest voor zachtere zittingen. Dit is ook gerealiseerd door de materiaalverantwoordelijke met hulp van vrijwilligers.

 

-       Het menu van onze website is uitgebreid met de Wistudatjes. Tevens is de mogelijkheid om reacties te plaatsen ingevoegd.

 

-       In onze website is een pagina toegevoegd voor de Bijzondere Vrienden Van Duofietsen. Tevens is een platform ingericht om andere initiatieven uit te nodigen met ons samen te werken en onze ervaring te gebruiken.

 

-       In het planningsprogramma zijn diverse aanpassingen gemaakt, waaronder de mogelijkheid om 2 ritten per dag te genereren.

 

-       In de fietsenstalling zijn wandkastjes aangebracht, een hesjesrek en een accu-rek.

 

 

 

-       Uit de ritleidervergaderingen in 2019 is de wens naar voren gekomen, om de ritleider taken te verlichten. Dat heeft er toe geleid, dat het beheer van de dagdagelijkse kas is vereenvoudigd en er een routeclub is opgericht, die een navigatiesystemen heeft afgemaakt met voorbeeldroutes.

 

-       Er is een start gemaakt met een preventief onderhoudsplan.

 

-       Er is een takel in ontwikkeling voor onderhoudswerkzaamheden aan de fietsen.

 

-       De in december 2019 gedoneerde 2de hands riksja en gele fiets zijn rijklaar gemaakt. De riksja wordt niet voor de normale groepsritten ingepland omdat deze door slechts enkelen betrouwbaar te besturen is. Er is voorlopig besloten hem in te zetten voor b.v. promotionele activiteiten.

 

     

 

-       Er is hard gewerkt om een extra aanhanger met gereedschaps- en materialenkoffers te maken.

 

-       In juli is een bestuursdelegatie op bezoek geweest bij onze zuster duofietsgroep in De Mierden en hebben we een gezamenlijke duofietstocht door de omgeving gemaakt en veel “best practices” en ervaringen uitgewisseld.

 

-       Onze sponsoren betalen voor een bord met hun naam op een duofiets.

 

 Financiën

 

In 2020 is geen geld gebruikt voor investeringen. Wel is er in totaal voor zo’n 1500 euro aan gereedschap aangeschaft, hetgeen uit kosten is betaald. Er is veel geld gestoken in het vervangen van accu’s en laders, aangezien deze rond de 900 euro per stuk kosten. Dit en met name het grote bedrag ten behoeve van huur resulteren in hoge operationele kosten. Gelukkig hebben we naast 50% huursubsidie van de gemeente vele donaties mogen ontvangen. Geld uit diverse fondsen was ook zeer welkom. Tevens is vermeldenswaardig dat de groep “Bijzondere Vrienden Van Duofietsen Helmond” is opgericht, waarvan iedereen lid kan worden middels een bijdrage van minstens 20 Euro. Ook de reclameborden op de duofietsen en logo’s op de website leveren ons wat extra inkomsten. Zo hebben we onze kosten kunnen dekken en ook geld opzij kunnen zetten voor de vervanging van duofietsen, die na 10 jaar afgeschreven zijn. (zie ook ons financiële jaarverslag).

 

 

 

 

 

Het fietsresultaat van de vrijwilligers met onze gasten.

 

Het fietsseizoen loopt in principe van 1 april tot 1 november. Door corona is er slechts gedurende 9 weken gefietst. Totaal hebben we afgelopen jaar “maar” 1860 km met onze gasten gereden en hebben we in 18 ritten met 186 gasten en vrijwilligers samen een mooie fietstocht gereden.

 

Tevens hebben we in een test in de laatste maanden van het jaar, reeds 5 maal een duofiets uitgeleend om mensen uit onze doelgroep, die niet groepsgewijs kunnen/willen fietsen, toch ook een fijne middag te bezorgen met hun naasten.

 

 

 

Publiciteit in 2020.

 

 

 

Voor noodzakelijke publiciteit hebben we in 2020 is o.a. het volgende bereikt:

 

Samen met Dementievriendelijk Helmond zijn posters gemaakt en opgehangen.

 

Winnie Ewald heeft ook in 2020 onze Facebook pagina verzorgd.

 

 

 

Vooruitblik

 

Aller voornaamste is onze hoop om onze gasten weer op fietstochten te kunnen meenemen in 2021. Daarbij hopen we met het project met dementie van start te gaan. Als we weer vol op kunnen fietsen zullen we mogelijk ook eindelijk met 2 groepen kunnen gaan fietsen.

 

De test met de uitleen of verhuur van fietsen zal verder worden doorgevoerd. Hierbij is corona meestal geen showstopper omdat de fietsers uit één gezin/ omgeving komen.

 

We hopen dat we de huidige stallings- en onderhoudsruimte kunnen blijven huren. Daarvoor is het nodig ook da andere helft van de ruimte te huren. De financiële middelen hiervoor hopen we beschikbaar te krijgen. Tevens hebben we extra ruimte nodig om goed te kunnen blijven draaien en onze plannen invulling te kunnen geven.

 

Belangrijk thema voor volgend jaar zal ook zijn om meer ritleiders te werven, zodat alle ritten kunnen worden uitgevoerd.

 

 

 

  

 

Fietsen is voor iedereen!

 

Namens het bestuur,

 

Daphne Scholten

 

Februari 2021

 

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.